Przed nami trudna jesień. Epidemia covid trwa i warto rozwinąć cyfrowe umiejętności, które przydadzą się w naszych rodzinach. Gmina Gniew uruchomiła darmowe szkolenia Akademii Kompetencji Cyfrowych. Szczególnie zapraszamy na cykl „Rodzic w Internecie”.
Podczas szkoleń dowiedzą się Państwo jak zapewnić dziecku bezpieczeństwo w sieci. Będzie o wspólnej nauce np. języków obcych, o wartościowych grach i aplikacjach. Poznają Państwo także objawy nadużywania Internetu przez dziecko (Test Kimberly Young).
Szkolenia odbywają się do końca października. Trwają 12 godzin - 2 dni przez 6 godzin lub 3 dni przez 4 godziny.
Najbliższe szkolenie pt. „Rodzic w Internecie”
Aby zapisać się wystarczy zadzwonić pod numer telefonu:
RODZIC W INTERNECIE – zajęcia na które warto przyjść!
82% uczniów ma świadomość, iż mogą się uzależnić od telefonu komórkowego
Co 10-ty nastolatek twierdzi, że rodzice nie wiedzą co robi w sieci i w razie problemów, nie będą potrafili mu pomóc.
Pierwszy silny kontakt dzieci z niebezpieczeństwami nowych technologii (głównie cyberprzemoc, seksting, hejt)ma zwykle miejsce w 4-5 klasie
Jedna czwarta spośród badanych uczniów szkół podstawowych przyznała, że w Internecie co najmniej raz opublikowano ich wizerunek (film, zdjęcie) w celu ośmieszenia
(Na podstawie badań Uniwersytetu Gdańskiego i Fundacji Dbam o Mój Z@sięg)
Pozytywnych stron Internetu jest jednak więcej niż negatywnych!
Nie zapominajmy, że Internet rozwija, redukuje stres i zmniejsza samotność. Młodzi uczą się języków, nawiązują nowe relacje, mają dostęp do możliwości o których ich rodzice mogli tylko pomarzyć. Świat naszych dzieci jednak mocno różni się od tego, w którym dorastaliśmy. Zamiast negować, zakazywać, zabierać smartfony (wbrew pozorom to zły pomysł) bądźmy z dziećmi w ich świecie. W takim jaki on jest, czyli w cyfrowym i nowoczesnym.
Zdalna szkoła i „Rodzic w Internecie”
Jeśli idziemy z dzieckiem do lasu i pilnujemy, aby się nie zgubiło, to czemu godzimy się na jego samodzielne buszowanie po sieci otwartej na cały świat? Przecież wyposażając dziecko w komórkę otwieramy przed nim furtkę na świat i nie wiemy co tam na nie czeka. Tej furtki nie można już zamknąć, bo on-line dzieci uczą się. Zdalna szkoła funkcjonuje w Gminie Gniew i w całej Polsce.
Realne życie w cyfrowej przestrzeni
Nasze dzieci ciągle z kimś rozmawiają smsami, komentują, oceniają. Portale społecznościowe (FB, Twitter i inne) są po prostu cyfrowymi miejscami spotkań. Jako ludzie „jesteśmy stadni”, potrzebujemy relacji z innymi przedstawicielami gatunku. Wcześniej, gdy nie było Internetu spotykaliśmy się realnie, teraz spotykamy się cyfrowo. To znaczy tam spotykają się wszyscy młodzi i niektórzy z rodziców. Bo ciągle spora część społeczeństwa czeka, aż im dziecko włączy przeglądarkę lub powie jak zapłacić rachunek. Bo przecież dzieci są i zawsze pomogą… Ale czy nie powinno być tak, że to my o nie dbamy i od nas uczą się jak bezpiecznie żyć? Żyć również on-line.
Internet – nagroda dla mózgu czy uzależnienie?
Mózg lubi sprawiać sobie przyjemność, w ten sposób gromadzi energię i napędza się. Dla młodego człowieka portal, gra cyfrowa i czat są nagrodą. Jednak gdy przyjemności są zbyt częste i brak alternatyw w realnym świecie, to stymulowany dopaminą mózg tworzy nawyk. Ta sama nagroda, z czasem staje się mało wartościowa. Dziecko zaczyna czuć przymus: muszę być w sieci i reagować, muszę być obecny non stop, osiągnę wyższy poziom w grze i będę królem! Traci kontrolę nad sobą. Mechanizm uzależnień zwykle działa podobnie. Nie mając alternatywy, wpadamy w uzależnienie. I dotyczy to również dorosłych. Zakupoholizm, pracoholizm to uzależnienia, które powstaję w podobny sposób.
Wprowadź swoje dzieci w cyfrowy świat.
Naucz je praw tego świata, inaczej nauczą tego inni!Odpowiedzialne cyfrowo dziecko używa Internetu bezpiecznie i kreatywnie. Świetnie sobie radzi z komórką, tabletem, Internetem, ale potrafi też funkcjonować bez nich. I nie z powodu zakazu czy kary, tylko świadomie i z własnego wyboru. Odpowiedzialny cyfrowo rodzic towarzyszy swojemu dziecku, radzi i pomaga, a nie tylko zakazuje. Aby dziecko było odpowiedzialne i mądrze korzystało ze smartfona, najpierw powinno mieć odpowiedzialnych, świadomych rodziców. Trójkąt naszych czasów: dziecko – smartfon – i ty, rodzic.
Jak tę relację ustawić?
Ważny jest balans, równowaga w używaniu i nieużywaniu smartfonów (tabletów, laptopów). Bycie w świecie cyfrowym powinno być równoważone aktywnymi relacjami realnymi. Rozmowami, spacerami, sportem, wspólnymi obowiązkami, przyjaciółmi. Problem z nadużywaniem zaczyna się, gdy jedynym światem, który dziecko ma na wyciągnięcie ręki i gdzie jest docenione, jest świat cyfrowy. Gdy brak alternatywy.
Smartfon i laptop to tylko przedmioty, a nie problemy. Niebezpieczna może być ich treść. Agresja, ubliżanie, podszywanie się pod kogoś, cyberprzemoc, hejt, brak prywatności, krzywdzenie innych dla „zabawy”, seksting (nowe słowo, którego trzeba się nauczyć), rozbieranie się w sieci – tak dziś wygląda ciemna strona cyfrowego świata młodych ludzi. To wszystko w mniejszym, bądź większym nasileniu pojawia się również w naszej gminie. Albo ten świat oswoimy, wspólnie poznając go z dziećmi, albo stracimy kontrolę i relację z nimi. Jeśli nie teraz, to za kilka lat, gdy będą nastolatkami.
Uwaga:
Laptopy są każdorazowo dezynfekowane, podobnie jak ławki. Zajęcia w maseczkach i z zachowaniem odstępów . Robimy wszystko, aby byli Państwo bezpieczni.
Strona sfinansowana została ze środków Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, w ramach konkursu na budowę strony internetowej oraz dostosowanie jej do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Urząd Miasta i Gminy Gniew
Plac Grunwaldzki 1, 83-140 Gniew
pon., wt., czw. 7.30-15.30
śr. 7.30-17.00
pt. 7.30-14.00
tel. 58 530 79 19;
fax 58 530 79 40
e-mail: sekretariat@gniew.pl
DANE DO FAKTURY
Gmina Gniew
NIP 593 10 05 516
REGON 191675296
Adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej: /34gu04waml/skrytka